Pages

Powered By Blogger

Sunday 7 July 2024

Adakah Sarawak menpunyai hak Untuk Merdeka?

Adakah Sarawak mempunyai hak untuk merdeka? Ya atau tidak

Seperti yang kita sedia maklum bahawa Perjanjian Malaysia/MA63 adalah perjanjian antarabangsa yang ditandatangani oleh Sarawak, Sabah, Singapura (SSS) dan Malaya semasa Malaya adalah sebuah negara merdeka sedangkan SSS belum lagi merdeka untuk mempunyai locus standi untuk menandatangani perjanjian tersebut. (1)

Pada tahun 1965, apabila Singapura menarik diri, ia juga menjadikan MA63 tidak sah. (2)

MA63 hanya didaftarkan dengan UN sehingga 1970 dan dengan itu mereka melanggar Perlembagaan UN. (3)

Selama lebih 60 tahun dalam Malaysia (Malaya berselindung), Sarawak sentiasa dirompak, dieksploitasi, ditindas, dirompak, dibuli dan dijajah.

Kerajaan Federal sama sekali tidak bertindak mengikut perjanjian MA63. Justeru secara realitinya, kita hanya melihat kemajuan dan kemakmuran Malaya dengan mengorbankan kemiskinan Sarawak dan Sabah, yang sudah cukup untuk membatalkan perjanjian itu. (4)

Pengubahsuaian MA63 lebih 600 kali oleh kerajaan yang dikuasai Malaya merupakan satu lagi faktor yang menyebabkan perjanjian ini tidak sah. (5)

MA63 ialah rancangan berpusatkan Malaya oleh kerajaan British dan secara asasnya melanggar undang-undang antarabangsa hak untuk menentukan nasib sendiri 1514 dan hak untuk penentuan kolektif dalam Resolusi 1541 [Deklarasi Dekolonisasi] yang diterima pakai oleh UN pada 14/12/1960.

Tanpa memberikan rakyat Sabah dan Sarawak referendum, kedua-dua jajahan itu telah ditambah secara paksa ke Tanah Melayu untuk meluaskan wilayahnya bertentangan dengan Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu/UN [Deklarasi Dekolonisasi]. (6)

Dalam terma MA63, tiada sekatan ke atas Sabah dan Sarawak menarik diri daripada Persekutuan Malaysia. Oleh itu, rakyat Sabah dan Sarawak mempunyai keputusan 1514 dan 1541 atau 1441 untuk menarik diri. (7)

No comments:

Post a Comment